vrijdag 31 januari 2014

Een vingeroefening in conceptualiseren

Ik heb geprobeerd wat te mindmappen. Een vingeroefening om zo wat concepten die komen kijken bij het 'afstandsleren' een plaats te geven. En ergens gaat het dan fout. Het proces levert van alles op, zonder dat dat ook de bedoeling was.

Bijeffecten

Tijdens een 'Hangout' met Karin, maar ook tijdens het rennen met Lisa kwamen er wel wat concepten op, maar ze verdwijnen ook weer. In mijn zoektocht kom ik op de blogpost van Karin en ga geïnspireerd verder. Ik kom nog even langs de blogpost van Suzan en wordt op een idee gebracht, een concept diende zich aan. Wat het was weet ik niet meer. Vervolgens zit ik een paar uur lang in Valcke en schrijf ik een blogpost over een didactisch model. Of is het een leerconcept? En wat is dan het verschil met een leerpsychologie?

De mindmap

Hieronder staat hij dan. Omdat ik Karin heb beloofd niet te lang in mijn eigen hoofd te blijven zitten...

2 opmerkingen:

  1. Ik lees op je blog ook cognitive apprenticeship.

    Je zin die begint met Als de context ... bevat een hypothese, of en nog niet helemaal uitgewerkte redenerning iig. Klopt het dat je wilt stellen: als de context waarbinnen het leren van de normen en werkwijzen van de beroepgroep te veel is afgezonderd van andere lerenden (peers) dan komt het leren onvoldoende tot stand?
    Of nog scherper en meer vragend: is het zo dat als de lerende zich in een community bevindt waarin andere normen en werkwijzen gelden, hij niet of moeilijk de normen en werkwijzen kan leren waarvoor hij gecertificeerd wordt? En wat in dat leren loopt dan niet optimaal? Is dat (mijn werktheorietjes, hoor): transfer, de participatie, het cognitive apprenticeship, cognitive overload, peertutoring, communitylearning/netwerkleren
    Etc

    Ik heb het idee dat met het aanscherpen van je vraag, je makkelijker kunt gaan plussen en minnen op je werktheorieën.

    ben benieuwd!

    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, die mindmap is wel heel mooi Martin, dat vind ik erg duidelijk weergegeven, ga ik vandaag eens beter bestuderen. Vooral het deel 'omgeving' vind ik interessant, ik lees het ook als 'context is everything'. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen