zondag 15 december 2013

Eerste Braindump: Zelfgestuurd leren in een digitale omgeving

In een Wordle heb ik net zomaar wat kreten getikt als eerste oriëntatie op het thema Leerpsychologie.
De doelgroep in mijn innovatie opdracht en later in mijn onderzoek is de Docent ofwel “de lerende professional”
Doordat ik me bezighoud met het vergroten van ICT bekwaamheid van docenten na een 0-meting (om ergens naar toe te gaan moet je wel weten waar je staat), is dus de extra in dit de Digitale Component. (online leren)



Ooit ben ik zelf student geweest bij de Open Universiteit en merkte dat ik alleen aan de slag ga als de intrinsieke motivatie om te leren er is. Leren om direct te kunnen toepassen.
Zijn er goede voorbeelden? Is er onderzoek gedaan naar de successen van bijvoorbeeld studies bij Open Universiteit/LOI/NCOI.
Wat is er nodig om zelfgestuurd leren te faciliteren?
Wat is er nog meer belangrijk als het leren online in een digitale leeromgeving zonder werkelijk face to face contact plaatsvindt?
Dit tweede is natuurlijk gelijk een voortraject voor het thema Didactiek, waarin we aan de slag gaan met een leerarrangement.
Als ik nu weet wat professionals motiveert tot zelfgestuurd leren, kan ik er bij de ontwikkeling van een leerarrangement (dat vanzelfsprekend ook een digitaal arrangement is) rekening mee houden.

Ik ga eens meer lezen van John H. Flavell, waar Frank de Jong een mooie aanzet voor gegeven heeft in de Canon van het Leren. Niet te veel, want het gaat mij niet zozeer om metacognitie  maar om (intrinsieke) motivatie en het nemen van de eigen professionele ruimte
Natuurlijk ga ik Frank de Jong zijn proefschrift Zelfstandig leren, Regulatie van het leerproces en leren reguleren bekijken
Ook zullen er getalstudies zijn over instroom/uitval en waarom uitval bij opleidingen die vooral uit zelfstudie bestaan.
Robert Jan Simons heeft er veel over geschreven, hem ga ik ook nog even de vraag stellen of er ooit onderzoek gedaan is naar leervoorkeuren in  een digitale leeromgeving.
Malcolm Knowles is ook de moeite waard.
Mijn Kerstvakantie is gevuld!

2 opmerkingen:

  1. Ik lees terug dat het je gaat om motivatie en zelfgestuurd leren. Wat betekent dit voor je oriëntatie? Ga je je vooral richten op de lerende en de zelfsturing? Moet een goede e-learning module aan allerlei voorwaarden voldoen, of moet de e-learner eerst leren om te e-leren.

    Bij mezelf merk ik vooral nog de vraag, wat is e-learning en wat kan het effect zijn. Bij jou lees ik die vraag niet. Doet die vraag er überhaupt toe of gaat het om het zelfgestuurd opdoen van (digitale) kennis?

    Je vraag over leervoorkeuren in een digitale (blended) leeromgeving vind ik ook erg interessant.

    PS. Je had nog wat titels en aanknopingspunten voor me? Ik houd me van harte aanbevolen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @martin ik ga eerst eens kijken of ik cijfers kan vinden over uitstroom en waarom dan (bij digitaal / afstandsleren) daarna de vraag stellen....waar moet ik rekening mee houden om mensen wel gemotiveerd te houden als ze zelfgestuurd aan de slag gaan (dus motovatie of afwisseling?). Documenten zijn inmiddels gedeeld :-)

    BeantwoordenVerwijderen