zaterdag 11 januari 2014

Wat biedt het buitenland?


In de kerstvakantie heb ik wat hardop zitten denken. Hoe kan ik mijn literatuuronderzoek voor het vak Leerpsychologie koppelen aan een innovatieopdracht? Mijn neef Elwin had op zijn school een onderzoek gedaan naar een concreet probleem. Dat bracht me op het spoor van de Buitenland-studenten.

Concreet probleem

Elk jaar zijn er zo'n 20 studenten die in het buitenland stage lopen. Het levert ze een prachtige ervaring op. Toch is de tevredenheid over de begeleiding erg laag. Ook Scholar (de ELO) krijgt een lage beoordeling.

Waarom de Buitenland-studenten?

In de diverse gesprekken (o.a. met mijn studiecoach Ard) wordt me duidelijk dat mijn ik mijn innovatieopdracht niet te breed moet maken. Baken het probleemgebied scherp af en zorg dat het haalbaar is. Probeer ook de diverse thema's binnen de opleiding (zoals leerpsychologie) te koppelen aan je innovatieopdracht. De buitenlandstage is zo'n afgebakend onderwerp met een concreet probleem.

Netwerkleren in het buitenland?

Wat vraagt dit afstandsleren nu precies van studenten en docenten? Is er een visie op leren die dit aspect centraal stelt? Voor Leerpsychologie zou ik me mogelijk kunnen verdiepen in het thema netwerkleren. Maar wellicht zijn er andere visies?

2 opmerkingen:

  1. @Martin, http://www.slideshare.net/karinwinters/bpv-in-het-buitenland deze week bij het netwerk Internationalisering gehouden. Wat studenten op buitenlands stage missen is met name snel en makkelijk contact met thuisbasis. Maar alles wat in de preso staat heeft meer met ontwerp en didactiek te maken.
    Ik zou wel een keuze maken als ik jou was...student of docent...of wil je uitgaan van wwaar heeft een student in het buitenland behoefte aan en wat moeten wij als school daarvoor in huis hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb met plezier je presentatie bekeken. Ben natuurlijk wel erg benieuwd naar je verhaal wat je er bij vertelde.

    Het is zoals je zegt idd. meer didactisch methodisch. Maare dat is wel waar ik zelf ontzettend mee aan het stoeien ben. Dat iets een methode of didactisch concept is snap ik. Maar wat moeten we nu voor de paper doen? Wat is een leerpsychologie? Ik ben gewoon ontzettend aan het stoeien met het kader van de opdracht...

    BeantwoordenVerwijderen