Ik heb geprobeerd wat te mindmappen. Een vingeroefening om zo wat concepten die komen kijken bij het 'afstandsleren' een plaats te geven. En ergens gaat het dan fout. Het proces levert van alles op, zonder dat dat ook de bedoeling was.
Ik heb geprobeerd wat te mindmappen. Een vingeroefening om zo wat concepten die komen kijken bij het 'afstandsleren' een plaats te geven. En ergens gaat het dan fout. Het proces levert van alles op, zonder dat dat ook de bedoeling was.
Ik lees op je blog ook cognitive apprenticeship.
BeantwoordenVerwijderenJe zin die begint met Als de context ... bevat een hypothese, of en nog niet helemaal uitgewerkte redenerning iig. Klopt het dat je wilt stellen: als de context waarbinnen het leren van de normen en werkwijzen van de beroepgroep te veel is afgezonderd van andere lerenden (peers) dan komt het leren onvoldoende tot stand?
Of nog scherper en meer vragend: is het zo dat als de lerende zich in een community bevindt waarin andere normen en werkwijzen gelden, hij niet of moeilijk de normen en werkwijzen kan leren waarvoor hij gecertificeerd wordt? En wat in dat leren loopt dan niet optimaal? Is dat (mijn werktheorietjes, hoor): transfer, de participatie, het cognitive apprenticeship, cognitive overload, peertutoring, communitylearning/netwerkleren
Etc
Ik heb het idee dat met het aanscherpen van je vraag, je makkelijker kunt gaan plussen en minnen op je werktheorieën.
ben benieuwd!
Tom
Wauw, die mindmap is wel heel mooi Martin, dat vind ik erg duidelijk weergegeven, ga ik vandaag eens beter bestuderen. Vooral het deel 'omgeving' vind ik interessant, ik lees het ook als 'context is everything'. Bedankt.
BeantwoordenVerwijderen