zaterdag 11 januari 2014

De motivatie is er weer, daar wil ik ook meer over weten!

Deze week riep Minister Jet Bussenmaker dat studenten studiepunten moeten kunnen behalen door deel te nemen aan online cursussen, met name MOOC’s.
Een MOOC is een Massive Online Open Course waar tegelijkertijd grenzeloos veel deelnemers in kunnen participeren.
Wilfred Rubens van de Open Universiteit was onlangs de organisator van zo’n MOOC over eLearing bij de Open Universiteit.
Nu wil ik niet gaan bekijken wat een MOOC of Online Cursus is en ook niet hoe deze didactisch ingericht is. (Dat zou een mooi onderwerp zijn voor het thema Didactiek.)
Maar ik wil weten wat mensen motiveert en hoe zij gemotiveerd blijven.
Dus waar komt de motivatie bij zelf gereguleerd leren vandaan en hoe ziet deze er uit.





Ook ik deed mee aan verschillende online trainingen, cursssen en MOOC’s
Voor SKBO (mijn opdrachtgever) ga ik een Leergang ICT Bekwaamheid ontwikkelen in een Leermanagement Systeem.
Dat betekent dat de leraren die de nul-meting hebben ingevuld, en daarvan de resultaten zelf kunnen bekijken, zelf aan de slag gaan in deze omgeving om hun bekwaamheid te vergroten.
Hopelijk mag ik in een later stadium gaan onderzoeken of deze vergroot is, ofwel door gestuurd aanbod ofwel door zelfsturing. Daarnaast is leren in een MOOC (wat heb je geleerd) lastig meetbaar, is dat omdat je deelneemt Formeel leren of juist informeel (eruit pikken wat je nodig hebt en dat mengen met je dagelijkse activiteiten).
Bij dat laatste is motivatie  erg belangrijk.
Gaan mensen uit zichzelf leren als ze weten wat ze zouden moeten leren?
En als ze dat gaan doen, waar komt die motivatie dan vandaan en hoe ziet deze eruit?
Vandaag ga ik daar eens verder mee aan de slag.
Op mijn Symbaloo pagina verzamel ik daarover een aantal links.


Prachtige Visualisatie door RSA van een lezing die Daniel Pink gaf over zijn boek Drive

3 opmerkingen:

  1. Na het lezen van de laatste blog van Karin realiseer ik me dat ik als doelgroep zo prachtig pas in haar verhaal. Ook ik begeef me als professional (…) in het vaarwater met docenten die een bepaalde afstand hebben tot wat er anno nu van ze wordt gevraagd op het digitale gebied. Net als Karin weet ik niet goed wat je kan doen om deze docenten te motiveren om die afstand te verkleinen.

    Maar er is een andere reden waarom ik zo goed pas binnen haar verhaal. Er is namelijk veel wat ik zou willen onderzoeken, maar waar ik maar steeds de “drive” niet voor gevonden heb. Neem nu de MOOC's. Ik praat daar over, zou mogelijk zelfs pogingen ondernemen om het op school te implementeren, maar er zelf een gaan volgen? Nee dus! Wat is er aan de hand met mijn motivatie? Of is de redenen die ik aanhaal echt gegrond: geen tijd?

    Het zelfde geldt voor mijn studie. Zodra ik me voorneem om te gaan zitten studeren houden zomaar ineens al mijn digital devices er mee op. Ik ben dan uren druk om de digitale ondersteuning voor mezelf goed te regelen. Dat herhaalt zich helaas vaak.

    Wat maakt dat ik wel nieuwsgierig ben (stap 1?) maar zo moeizaam in actie kom?

    6° Mist and Fog
    Waalbandijk 52–63, Neder-Betuwe, Gelderland, Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Martin, wat is dit herkenbaar. Ik struggle met de zelfde problematiek, ik verlies contact met mijn Ethiopische docenten omdat het daar niet goed digitaal ingericht is, alleen met Email kan ik af en toe contact hebben. Hoe hou ik mijn community van docenten aan het werk met de Teaching Cards?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jan, http://www.slideshare.net/karinwinters/bpv-in-het-buitenland misschien wel de moeite waard als leidraad of eerste orientatie :-)

    BeantwoordenVerwijderen